
KLIMAREALISTENE 
www.klimarealistene.comKLIMANYTT 192

*Medlem av Klimarealistenes Vitenskapelige Råd.

Klimanytt 192	 22.3.2017 
Redaktør: Ole Henrik Ellestad	 klimanytt@klimarealistene.com

Fakta, unnlatelser og manipulasjoner i Aftenposten
Ole Henrik Ellestad*

Mediedebatten har fokusert på feilinformasjon kontra fakta. Problemet angår gitte opplysninger så 
vel som utelatelser eller tendensiøse fremstillinger av essensiell informasjon. Harald Stanghelle hadde 
i Aftenposten en artikkel med generell tilnærming til temaet. Da var det fristende å eksemplifisere, 
også med årsaker til og tiltak mot klimaendringer, i et innlegg sendt avisen 17. mars. Aftenposten refu-
serte innlegget 18. mars grunnet plassmangel (?). Teksten er gjengitt nedenfor i sin helhet etterfulgt av 
ytterligere eksempler.

Fakta og balanserte fremstillinger
Ole Henrik Ellestad, tidligere forsknings-
direktør og professor

I Aftenposten 7. mars adresserte 
Harald Stanghelle medias rolle i fremstil-
ling av rett og gal informasjon. Selv om 
media langt fra er feilfrie, i likhet med 
Internett, burde sentrale medier «samle 
seg om noen leirbål». En slik institusjons-
bygging av den fjerde statsmakt er viktig for 
et velfungerende demokratisk samfunn som 
bygger på god og troverdig folkeopplysning og 
er vel verd pressestøtte.

Men har Aftenposten og øvrige norske medier 
belyst bredden i spørsmålene om flyktninger og innvandring 
inklusive konsekvenser for andre svake parter i samfunnet? Eller 
kommunesammenslåingen? Utover de konkrete nyhetshendelser, 
hvordan velges og iscenesettes de øvrige deler av det regisserte 
nyhetsbilde?

Er viktige miljøproblemstillinger belyst fra flere sider eller frem-
mes organisasjonenes ensidige syn? Har media bidratt til en god 
klimadebatt?

Aftenpostens senere artikler om biodrivstoff er bra, men kom 
for sent. Tidligere vellykket lobbyvirksomhet for biodrivstoff med 
høyere matvarepriser rammet fattigfolk, og burde vært avslørt. Driv-
stoff er også komplekse blandinger der biokomponenter har andre 
forbrenningskarakteristika som kan gi problemer med økt forbruk, 
tetting av filtre, miljøutslipp og motorskader – godt demonstrert på 
deler av den etablerte bilpark. Lettvinte politikerforslag får få motfo-
restillinger. Vindmøller er et annet tendensiøst eksempel. Og har folk 
kjennskap til statsbudsjettets 25 milliarder kr årlig til klimafeltet?

Den 4. mars omtalte Kjetil Hanssen rekordvarmen i Antarktis 
med et arrangert bilde av to pingviner på et minimalt breflak. Asso-
siasjoner til lite is for isbjørner var åpenbar. Men den Antarktiske 
halvøy representerer bare noen få prosent av arealet, har betydelige 
variasjoner og er et hyppig reportasjeobjekt i varme perioder. Men 
når hele kontinentet er blitt litt kaldere og med rekordstor sjøis siden 
satellittmålingene startet i 1979 blir utelatelsen en feilinformasjon.

Aftenposten og utenlandsk presse skrev prisverdig om alvorlig 
kritikk etter evalueringen av FNs klimapanel (IPCC) i 2010: Man-
glende vitenskapelige prosedyrer, usikkerhet og formidling av denne, 

rolleblanding og sammenblanding av vitenskap og 
politikk. Men hvor ble det av oppfølgingen, de 

mange påviste konkrete forhold som konklu-
sjonene bygget på? Innlegg med eksem-

pler er marginalisert, likeså flere tusen 
lekkede «Climategate» e-poster. Hel-

ler ikke IPCC-rapporten i 2012 som 
konkluderte med at ekstremeffekter 

ville domineres av naturlige variasjoner 
de neste 20–30 år, ble omtalt. Tvert imot 

har menneskeskapte væreffekter på klo-
den blitt dominerende tema.

Mer påfallende er det at IPCC-dementier av tidligere 
alarmerende konklusjoner neglisjeres slik som: Ingen økning i tro-
piske orkaner, tornadoer eller tørke og at Golfstrømmen ikke skal 
stoppe opp – forhold som skeptikere korrekt har hevdet hele tiden, 
og likevel blitt marginalisert i debatten. Da overtar nettsteder «leir-
bålfunksjonen».

Så dukket Aftenposten-reklamen opp: «Fakta og kunnskap du 
kan stole på!»

Det er fristende å supplere.

– Ole Mathismoen skrev om havnivåstigningen eksemplifisert ved 
forholdene i Venezia. Motinnlegg som henviste til de kjente 
naturlige årsaker som var omtalt selv i forskning.no et halvt år 
tidligere, ble avslått.

–	 Tørke i USA, Midt-vesten hadde stort oppslag. Riktignok hevdet 
en bonde, langt ute i artikkelen, at det hadde vært kronår i fjor, så 
han trodde ikke på menneskeskapte årsaker. Men da fokuseres på 
faktaruten med henvisning til verdens ‘ledende’ forskere og IPCC. 
Artikler som omtalte forholdene seriøst ble ikke sitert.

–	 Hvor er det blitt av omtalen av de varme 1920-40 årene? Med 
kraftig isreduksjon i Arktis, som nå. Norske myndigheters forsøk 
på å utelukke referanser til de varme 1930-årene fra IPCCs rappor-
ter var ikke noe for Aftenposten. Og når omtalte avisen at Grøn-
land ble kaldere fra 1935 til 1995, mens CO2-nivået steg markant?

–	 Hvorfor sløyfet Aftenposten i sin oversikt temperaturen på Nord-
polen, kun Sydpolen i en lengre periode? For ikke å vise kulden i 
nord og isdannelse?


